School project in Herat

Written on:juni 25, 2007

In een wijk aan de rand van de stad Herat is onlangs de eerste steen gelegd voor een nieuwe basisschool. Dit gebeurde, namens de Stichting SCAN, mede door Ali Daliry. Onder andere door acties van het Sintermeertencollege en Emmacollege in Heerlen en Rumpenerhof basisschool in Brunssum zijn de bouw van deze school mogelijk geworden. De school gaat onderwijs bieden aan kinderen uit de wijk maar ook uit dorpen in de omgeving. Tot nu toe krijgen de meeste van deze kinderen geen onderwijs of moeten ze dat in de open lucht volgen.

Het leggen van de eerste steen gebeurde op feestelijke wijze met stenen ingepakt in cadeaupapier. Iedereen die belangrijk is voor de school mocht zelf een steen plaatsen in het gat waar het fundament van de school op gelegd wordt. Dat levert dus een stevige basis. Er zijn afspraken gemaakt met een aannemer om de school in fasen te bouwen maar wel voortvarend.

Inmiddels is ongeveer €25.000,- ingezameld maar de ervaring heeft ons geleerd dat er meer geld nodig is. Voor een school als deze ongeveer €75.000,-. We hopen dus dat de leerlingen van het Sintermeertencollege nog even willen doorgaan met acties. Het al ingezamelde geld staat inmiddels op een rekening van de Wilde Ganzen. Deze organisatie heeft toegezegd om het totale bedrag dat ingezameld wordt met 65% te verhogen. Daarnaast houdt zij toezicht op de besteding van het geld.

Alle kleine en grote bijdragen zijn welkom.
Onze Girorekening: 9673353 t.n.v. Stichting SCAN
– IBAN: NL27 PSTB 0009 6733 53 – BIC: PSTBNL21