Manifestatie Internationale samenwerking door Afghaanse diaspora in Nederland
Op de avond van 25 september werd er door FAVON voor ongeveer 400 mensen een groot feest gegeven ter gelegenheid van vredesdag en het Suikerfeest. Het feest werd officieel geopend door mevrouw L. Walin de voorzitter van FAVON (Federatie van Afghaanse Vluchtelingen in Nederland). De presentatoren waren de heer M. Flaphoed en Dr. A. Quraishi. Na de opening begon de muziek, dat verzorgd werd door bekende zanger Najim Nekzad. Op het feest hadden diverse organisaties een kraampje gevestigd. Kraamhouders waren SCAN, FAYAZ, Kans4You, Intent, Shahmoama, stichting Ali Jan, Stichting Schoolsupport4Afghanistan en velen anderen.

Later op de avond werden er prijzen uitgereikt door de selectie comité van FAVON. Voorzitter van dit comité, de heer Daliry die tevens lid van bestuur van FAVON en verantwoordelijk voor ontwikkelingssamenwerking met Afghanistan is, spraak de deelnemers toe.
Hij vertelde hoe betrokken Afghaanse Nederlanders met opzetten van projecten in Afghanistan zijn. De heer Daliry vroeg de deelnemers deze initiatieven met alle middelen te steunen. Daarna reikte hij prijzen uit aan drie organisaties die goede, grote en erkende projecten in Afghanistan hebben uitgevoerd De geprijsde organisaties zijn Solidariteit comité Afghanistan-Nederland (SCAN), Stichting Kans4You en Stichting FAYAZ voor mensenrechten in Afghanistan. Al deze stichtingen en organisaties hebben wat informatie gegeven over hun eigen stichting. Hierna kwamTanwir Film, een in Nederland gevestigde bedrijf aan de beurt. Onder leiding van de heer Karim Tanwir werd een toneelstuk getoond.
Het stuk ging over de verkiezingen in Afghanistan, en over hoeveel fraude er geweest zou zijn. Hoewel het stuk een heel serieus onderwerp had, hadden ze er een blijspel van gemaakt, en de hele zaal lag in een deuk zodra ze waren begonnen. Na het toneelstuk was het de beurt aan Maiwand Attan groep. Attan is de Volksdans in Afghanistan. Maiwand is de eerste structurele en goed getrainde Attan groep in Afghanistan. De mensen in de zaal, en de mensen die zelf aan het dansen waren hebben beiden erg ervan genoten. Daarna werd er nog een poosje gezongen door de zanger, Najim Nekzad, die al vanaf het begin van het feest tot het einde heeft gezongen en ons heeft geamuseerd met zijn vreugdevolle liederen en het feest werd na een bedankje aan iedereen die had meegeholpen afgerond.
Naast de muziek was er in een andere kamer een ronde tafel politiek gesprek gestart door mensen die geïnteresseerd waren om over de verkiezingen in Afghanistan te praten.

Meer Foto's